Skip to main content

Novel Creative Consultancy heeft een nieuw merk ontwikkeld voor het Materiaalfonds voor Beeldende Kunst en Vormgeving. Voortaan staat het fonds bekend als Fonds Kwadraat. Het fonds werd in 1971 opgericht en steunt beeldend kunstenaars, ontwerpers en fotografen met rentevrije leningen voor artistieke projecten. De nieuwe naam sluit aan bij de eerder door Novel ontwikkelde merkstrategie voor het fonds.

Multipliereffect sleutel voor nieuwe merkstrategie
Dankzij het revolverende karakter van Fonds Kwadraat heeft het oorspronkelijke leenkapitaal van € 350.000,- via zo’n 2.100 projecten een economische waarde van ruim € 7.200.000,- gerealiseerd. Deze vorm van artistieke microfinanciering is daarmee een interessante multiplier voor de cultuursector en creatieve industrie in Nederland. Het multipliereffect was dan ook de sleutel voor de nieuwe merkstrategie. ‘Novel heeft de nieuwe naam gebaseerd op een van de belangrijkste kernwaarden van het fonds. Hoewel Fonds Kwadraat in eerste instantie verwijst naar een monetaire multiplier, is de echte waarde van het fonds de verrijking van monetaire naar artistieke waarde,’ zegt Francine Mendelaar, directeur van Fonds Kwadraat.

Duurzaam nieuw merk dat historie eer aandoet
‘Het was ons streven om een duurzaam nieuw merk te ontwikkelen voor het fonds. Een naam die evengoed de historie van het fonds eer aan doet als eigentijds klinkt – een die bovendien de kernwaarden van het fonds representeert,’ aldus Maurice Seleky, partner van Novel Creative Consultancy. Op basis van de merkstrategie, de nieuwe naam en het campagneconcept van Novel ontwikkelde ontwerpbureau Multitude een nieuwe visuele identiteit voor Fonds Kwadraat, terwijl videobedrijf Koekepeer verantwoordelijk was voor een corporate video en een serie animaties.

Leave a Reply